Nejnovější aktualita

Téměř 10% obyvatel České republiky je na pokraji chudoby 28.3.2019

Podle statistik v uplynulém roce činily náklady na bydlení v průměru 5 706 Kč měsíčně na rodinu, což je přibližně 15,9% celkových příjmů. Více než 40% jejich čistého příjmu však 10% rodin utratí na bydlení, včetně elektřiny.

Více
DomůCo je to PR a jeho typy

Co je to PR a jeho typy 5. 6. 2014

Pojem PR (v angličtině Public relations) je často překládán jako „vztahy s veřejností“. Je to plánovaná trvalá činnost, která je zaměřená na tvorbu a udržování vztahů mezi společností a její cílovou skupinou. PR vytváří příznivé veřejné mínění o společnosti, kterou se snaží zviditelnit různými způsoby (novinové články, rozhovory, práce s publikem v sociálních médiích, infoshum) tak, aby bylo dosaženo její zvýšené reputace. Rolí PR je maximalizovat dopad na společnost použitím různých metod pro generování reputace a povědomí o značce, vytvářet komunikační systém pro komunikaci s veřejností.

Zakladatelem a tvůrcem řemesla PR byl Edward Bernays. Právě jeho zaujala Freudova myšlenka o „kolektivním nevědomí“, které určuje chování lidí. Díky Edwardu Bernaysovi pronikl ruský balet do Ameriky, ženy začaly kouřit, míchaná vejce se šunkou se stala oblíbeným jídlem Američanů a banány dětskou pochoutkou.

Funkce PR se dělí na interní a externí. Interní funkce mají vliv na vnitřní akce v rámci společnosti. Externí funkce jsou zaměřené na budování image, informace o činnostech značky, jejích produktech nebo službách.

Úkoly, které řeší PR, někdy mohou mít zásadní význam při vývoji společnosti:

  1. Zřízení a udržování vztahů s novináři.
  2. Přilákání pozornosti pro vytváření pověsti, zvyšování popularity.
  3. Udržování vztahů s veřejností, organizování různých aktivit.
  4. Rozšíření moci společnosti.
  5. Prevence krize a řešení krize existující.
  6. Lobbování na úrovni vlády s cíli ovlivnit procesy, které mají vliv na odvětví společnosti.

Teď se pojďme podívat na hlavní typy PR. Začněme s nejvíce neférovým, zato však velmi účinným PR, kterým je černé PR. Jím se rozumí „špinavé“ metody a prostředky k dosažení cílů (podvody, úplatkářství, skandály). Typické pro něj je, že jeho úkolem je diskreditovat konkurenty, například formou šíření nepravdivých informací o produktech. Černé PR má výrazný účinek, proto je často prostředkem boje mezi velkými společnostmi. Ale je třeba dodat, že někdy má opačný efekt a zlepšuje postavení konkurenta na trhu. Proto tento druh PR vyžaduje opravdového profesionála.

Bílé PR – jedná se o legální metody formování pověsti; jeho cílem je odhalit pozitivní aspekty výrobku, výhody značky, aniž by to ovlivnilo konkurenty.

Růžové PR je založeno na vybudování mýtů a legend. Například metodou růžového PR je stvoření historie firmy, když se roznese, jaké překážky firma překonala na cestě k úspěchu.

Zelené PR – už z názvu je jasné, že je spojené s ekologií; základem je odpovědnost společnosti v oblasti ochrany životního prostředí (snížení objemu použitého plastu pro balení, materiální podpora ekologických organizací apod.).

Žluté PR – používá metody obsahující zneužívající elementy, které musí přitahovat pozornost. Podobné příklady jsou často vidět v politice a showbyznysu.

Šedým PR se rozumí nepřímá reklama, tedy že „nezbytná“ informace je poskytnuta skrytě (např. prostřednictvím názorů na fórech, nebo „náhodou“ v médiích).

Hnědé PR velmi úzce souvisí s propagací (především v politických hnutích – neofašistické myšlenky a xenofobie).

Sociální PR – nejvíce humánní a pozitivní typ; používá se k vytvoření pozitivního modelu chování lidí a vyzývá lidi k charitě.

Virové PR – jeho zvláštnost spočívá v tom, že se šíří samo, a to prostřednictvím komunikace mezi lidmi. Tou nejdůležitější věcí je vymyslet zajímavé téma, které má být projednáno, jako například flash mob nebo živé modely v oknech.

PR konfliktní – metody takového PR se nejčastěji používají v oblastech konfliktu zájmů, jako je konkurence, nebo například v opozici podnikání a vlády.

Firma si může vybrat jakýkoliv typ PR, vše závisí na typu činnosti společnosti, stejně jako na rozpočtu. PR je jednou z nejdražších činností, ale s nejtrvalejším účinkem, a proto ze všech investic je tou nejdůležitější a nejvýhodnější. Doporučuji vám přečíst si článek hodnocení efektivity PR.

Napište nám

Máte dotaz? Řešíte aktuálně projekt ve firmě? Zanechte nám zprávu. Ozveme se vám zpět do hodiny!